• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61504
+
-

واقعی نبودن بودجه بیمه سلامت  پرداختی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: واقعی نبودن بودجه این سازمان موجب می‌شود پرداخت به موقع مطالبات مراکز طرف قرارداد امکان‌پذیر نباشد و گاه با تاخیرهای چند ماهه مواجه شود. خدیجه ابراهیم‌خانی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت نیازمند توجه به منابع جداگانه و پایداری است، چراکه پس از اجرای آن هزینه بسیار بالایی برای بیمه‌ها به جا ماند و مشکلاتی عدیده‌ای به وجود آمد. 

وی توضیح داد: سلامت جامعه برای سازمان بیمه سلامت جزو اولویت‌های مهم است و در این میان وجود منابع پایدار به پیشبرد برنامه‌ها و اهداف ترسیم‌شده کمک فراوانی می‌کند. این مسئول افزود: مبلغ دریافتی بیمه سلامت از بیمه‌شدگان بسیار ناچیز است و بر این اساس سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال تأمین منابع مالی پایدار از قبیل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند. 

ابراهیم‌خانی گفت: سال گذشته پرداختی‌ها به بخش خصوصی با 4 ماه و بخش دولتی نیز با 3 ماه تاخیر مواجه بود، چراکه در این سال ۳۰ تا ۴۰ درصد اعتبار تخصیص‌یافته محقق نشد. وی خاطرنشان کرد: واقعی نبودن بودجه‌ها موجب می‌شود مشکلاتی در پرداختی‌ها به مراکز طرف قرارداد به وجود آید. حتی بدهی‌های مربوط به سال ۹۶ این سازمان نیز از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شد که این موضوع چندان خوشایند نبود. 

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان توضیح داد: سازمان بیمه سلامت با سایر سازمان‌های بیمه‌ای حوزه سلامت متفاوت است در حالی که تأمین اجتماعی برخی درآمدهای خود را از طریق مراکز تحت پوشش از قبیل تغییر تعرفه‌ها تأمین می‌کند اما ۹۵ درصد منابع این سازمان، دولتی و 5 درصد آن از طریق حقوق کارمندان دولت است که کافی نیست. 

ابراهیم‌خانی خاطرنشان کرد: ۸۳ درصد بیمه‌شدگان این استان خدمات رایگان دریافت می‌کنند و به عبارتی سرانه‌ای پرداخت نمی‌کنند و علاوه بر آن ساکنان مناطق روستایی که بیشترین جمعیت تحت پوشش این اداره را تشکیل می‌دهند بسته‌های مختلف بهداشتی را نیز به صورت رایگان دریافت می‌کنند. 

اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان زنجان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. ۲۵ دفتر پیشخوان طرف قرارداد اداره کل بیمه همگانی سلامت در استان زنجان فعال است. از این تعداد ۹ دفتر در شهر زنجان و بقیه در دیگر شهرهای استان خدمات ارائه می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید